• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
بیت‌کوین در کانال ۵۹ هزار دلاری باقی ماند؛

روزهای طلایی فلز زرد

قیمت طلا روز گذشته، بار دیگر به سقف تاریخی خود نزدیک شد. عوامل متعددی درحال هدایت سرمایه‌ها به بازار طلا هستند. با این حال، قیمت طلا در سطح ۲۴۷۰ دلار در هر اونس باقی ماند و به نوسانات جزئی خود ادامه داد...

قیمت طلا روز گذشته، بار دیگر به سقف تاریخی خود نزدیک شد. عوامل متعددی درحال هدایت سرمایه‌ها به بازار طلا هستند. با این حال، قیمت طلا در سطح ۲۴۷۰ دلار در هر اونس باقی ماند و به نوسانات جزئی خود ادامه داد. این فلز گران‌بها همچنان جایگاه جذابی از منظر سرمایه‌گذاران دارد. در مقابل روند صعودی طلا، بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح پنج روزه خود تنزل یافت.
اداره آمار ایالات‌متحده روز گذشته شاخص قیمت تولید‌کننده در ماه ژوئیه را منتشر کرد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این شاخص با 0.1 درصد رشد، به رقمی معادل 144.67 رسیده است. با این حال این رشد، کمتر از رقم مورد انتظار اقتصاددانان بود. این درحالی است که قیمت هر اونس طلا در سطح حدودی ۲۴۷۰ دلار تا ساعت 18 عصر به وقت تهران در حال نوسان بود. طبق نظر تحلیلگران، با‌ وجود احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین اخباری که در مورد رکود آمریکا به گوش می‌رسد، قیمت طلا به روند صعودی چند روز اخیر خود ادامه خواهد داد.
علاوه بر این، تنش‌های ژئوپلیتیک نیز به احتمال افزایش قیمت طلا قوت می‌بخشد. حمله نظامی رژیم صهیونیستی به خان یونس، شکسته شدن مرز روسیه توسط نیروهای اوکراینی و اخبار مبتنی بر پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، از عوامل ایجاد نوسان در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. ناگفته نماند که عوامل مذکور بر افزایش قیمت طلا اثر مستقیم خواهد داشت. از سوی دیگر نرخ‌های بهره پایین‌تر نیز افزایش جذابیت دارایی‌ها مشابه طلا را در بر خواهد داشت.
از سوی دیگر، تحلیلگران بانک ANZ اظهار کردند که قیمت طلا می‌تواند تا پایان سال به بالاترین سطح خود، یعنی 2550 دلار در هر اونس برسد. آنها معتقدند که کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، کاهش بازدهی خزانه‌داری و کاهش شاخص دلار آمریکا می‌تواند به رشد سرمایه‌گذاری استراتژیک بلندمدت در طلا سرعت ببخشد. کارشناسان همچنین افزودند که خریدهای بانک مرکزی و تقاضای فیزیکی طلا از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند و افزایش واردات طلای چین و کاهش عوارض واردات طلا در هند، مصرف طلای این کشورها را در چند ماه آینده افزایش می‌دهد. همچنین سرمایه‌گذاران احتمالا از سرمایه خود در برابر نوسانات بازار در بحبوحه انتخابات ایالات‌متحده محافظت خواهند کرد. در نقطه دیگری از جهان، سهام ژاپن در روز گذشته با افزایش ارزش ین، پیش از انتشار داده‌های اقتصادی هفته پیش‌رو، از جمله تورم ایالات‌متحده، رشد خوبی را تجربه کرد.
قیمت نفت نیز پس از جهش 3 درصدی در روز دوشنبه کاهش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران مراقب خطر گسترش درگیری در خاورمیانه هستند که می‌تواند عرضه جهانی نفت‌خام را کاهش دهد.اما در دنیای دیجیتال، افزایش نگرانی‌های اقتصادی و صحبت‌ها در مورد رکود اقتصادی باعث شده است که دارایی‌های پرریسک از جمله بیت‌کوین، با نااطمینانی بیشتر روبه‌رو باشند. تحلیلگران می‌گویند که در ماه اوت، ما شاهد افزایش فروش در بین دارایی‌های ریسکی بوده‌ایم و بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کاهش 33 درصدی نسبت به اوج خود مواجه بوده است. برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که بیت‌کوین ممکن است به چند ماه نیاز داشته باشد تا بتواند دوباره رشد کرده و قیمت طلا را دنبال کند. با این حال بازارهای جهانی تا پایان انتخابات آمریکا و آرام شدن تنش‌های منطقه‌ای متلاطم خواهد بود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11865
اخبار مرتبط
نظرات شما